Het verschil tussen de Brand Story en de Over ons pagina

Je kunt soms wel gek worden van alle marketingtermen en daarom is het wel eens fijn als er duidelijkheid wordt geschept. Zoals bij deze: de Brand Story staat toch op de 'Over ons' pagina? Is de Brand Story  dan niet in feite hetzelfde als de ‘Over ons’ pagina? Nou ja én nee. Zo zit het:

 

De Brand Story

 

Een Brand Story is het unieke merkverhaal van jouw bedrijf wat op de hele website tot uitdrukking komt in tekst en beeld. Vanaf de oertijd vertellen mensen elkaar beeldende verhalen en een goed verhaal blijft hangen en schept een band. Met een Brand Story vertel je (als het goed is) jouw onvergetelijke ondernemersverhaal. Het schetst het karakter van jouw bedrijf, herkenbaarheid en eigenheid. Het geeft de essentie weer van wie jij bent, waar je voor staat, wat je biedt en heeft als doel een band te creëren met de lezer/websitebezoeker. Jouw doel, visie en missie zijn bijvoorbeeld onderdeel van je Brand Story. Maar ook je tone of voice en de hele visuele uitstraling zijn onderdeel van je complete Brand Story. Alles draait erom dat een lezer zich met jou kan identificeren en dat je een unieke herkenbaarheid creëert.

 

De 'Over Ons' pagina

 

De ‘Over ons’ pagina is onderdeel van de Brand Story en kan ook een Brand Story op zichzelf zijn. Het geeft alleen meer feiten weer zoals de gezichten achter het bedrijf, het ontstaan en historie bijvoorbeeld. Het is één van de belangrijkste pagina’s op je site omdat iedereen simpelweg wil weten met wie ze zakendoen en op basis daarvan vaak de keuze maken voor een bedrijf. Is het gezicht of zijn de mensen achter een bedrijf niet zichtbaar of onduidelijk dan klikken mensen snel weg.

 

'Over ons' als onderdeel van de Brand Story

 

Je kunt dus een volledige Brand Story hebben op je ‘Over ons’ als je de mensen, historie, doel, visie, missie, kernwaarden en achtergrond hierop neerzet. Maar een ‘Over ons’ is altijd onderdeel van de gehele Brand Story. In de ‘Over ons’ vind je naast de mensen achter het bedrijf ook vaak een personal touch van de eigenaar. Dat schept ook weer een band.

 

Kortom: een Brand Story wordt prominent weergegeven op de ‘Over Ons’ pagina en klinkt door op andere delen van de website en andere vormen van communicatie. 

 

Beiden zijn onmisbaar in je positionering

 

Laten we het vooral niet moeilijker maken dan het is. Beiden zijn een must als het gaat om jouw bedrijf ijzersterk en herkenbaar te positioneren zodat lezers/websitebezoekers geen behoefte meer voelen om verder te kijken maar graag jouw klant worden.