Vaak denken mensen dat ze zo volledig moeten zijn in de informatie op hun website en plaatsen ze zoveel mogelijk informatie zodat er maar niets ontbreekt en ze de klant voor hun gevoel zo volledig mogelijk hebben geïnformeerd. Het resultaat? De websitebezoeker schrikt van de lappen tekst en klikt weg.
Less is More
Ik zat ooit bij een vergadering en daar zei mijn baas (op papier mijn baas niet qua geest) iets van het volgende maar dan waziger want dit zijn mijn woorden en het duurde heel lang:
‘Ons mission statement is dat we onze kernwaarden tot uitvoering brengen in een agile werkwijze en dat we ons richten op klantbeleving met een hands on mentaliteit en de daaruit voortkomende digitaal gecommuniceerde klantervaring sterk zullen monitoren, gezien in deze huidige tijd reviews toonaangevend en bepalend zullen zijn voor ons bedrijf en de mate waarin deze zich zal ontwikkelen in de nabije en verdere toekomst.
Ik zei: ‘Je bedoelt dat we ons focussen op klanttevredenheid🙄.’
Wees to the point
Deze reactie komt overeen met mijn copywritersgeest. Praat niet om het praten en schrijf niet om het schrijven maar wees straight to the point. Het is pure tijdverspilling om een hele troonrede te geven als je het kort en krachtig kunt houden. Het is veel krachtiger om to the point te zijn. Dat komt veel meer binnen en blijft veel langer hangen. En daar gaat het om. Mensen hebben niet het geduld voor lange teksten. Zeker niet in deze tijden van TikTok en Reels waarin mensen in vijf seconden alle informatie willen hebben die ze zoeken. Alles gaat snel, ga daarin mee met je tekst.
Niemand wil lange lappen tekst
Moraal van dit verhaal: als je iets in één zin kan zeggen, zeg het dan vooral niet in vijftig zinnen. Daar zit niemand op te wachten. Op je website klikken bezoekers gewoon weg als ze overvallen worden door een teveel aan tekst. Dan voelt het alsof ze een dik boek moeten lezen. Mensen hebben een korte aandachtsboog en willen direct geboeid worden door de tekst. Als ze ergens naar zoeken willen ze direct resultaat zien in één oogopslag. Hou daarom je teksten kort en krachtig. Het werkt.