Gebruik jij U of JE op je website? Als je een keuze maakt is het in ieder geval belangrijk dat je die consequent doorvoert. Op veel websites wordt het door elkaar gebruikt en dat is echt not done als je je doelgroep goed wilt aanspreken. Maar welke aanspreekvorm kies je?
U is nooit verkeerd maar schept wel afstand
U is professioneel, formeel en nooit verkeerd. Maar U heeft als valkuil dat het afstand creëert. Je voelt je als lezer op afstand gehouden en het komt inmiddels ouderwets over. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor JE. JE geeft het gevoel dat je elkaar al beter kent. En dat is een stap dichter bij het daadwerkelijk klant worden. Tegenwoordig wordt veel sneller JE gebruikt en ben je daarmee niet onbeleefd. Het maakt je tekst niet onprofessioneel, je haalt alleen je klant dichterbij. Het geeft een 'onderons' gevoel.
Kies wat bij jouw doelgroep past
Het informele JE is dus een goede en de beste keuze. Maar je kunt ook doorslaan in het informeel. Toen ik laatst een app opende van een online shop waar ik vaak bestel stond er: Hey Irene! Alles lekker? Ik heb echt heel lang met verbazing naar die zin gekeken. Alles lekker? Serieus? Amicaal doen kan leuk zijn maar je kunt de plank ook misslaan. Ik ben persoonlijk van het ‘Goedemorgen’ in plaats van ‘Hey’, en ik ben nog lang geen 80.
JE is een goede keuze
Als de tekst in zijn geheel professionaliteit uitstraalt doet JE daar niets aan af. Het is een meer relaxte manier van schrijven die ook makkelijker leest. Als je doelgroep oudere mensen kun je wel kiezen voor U. Doe vooral wat goed voelt voor jou en past bij jouw klanten. Als je ze dagelijks aanspreekt met JE, gebruik dan geen U op je site en vice versa. Maar gebruik het vooral niet door elkaar.