Mailchimp is een fijn platform, als je er goed mee om weet te gaan. Voor sommigen is het een digitale jungle vol instellingen, lastige lay-outs en komen er nieuwsbrieven uit die niet eens geopend worden. Daarom: 7 no-nonsense tips om Mailchimp wél voor je te laten werken.
Als je één keer een sterke lay-out in jouw huisstijl maakt kun je die elke keer opnieuw gebruiken en hier en daar aanpassen. Dit bespaart tijd en geld. En de kracht van eenvoud is groot. Hoe simpeler, hoe beter gelezen.
Geen lange teksten, maar kort en catchy en leuk geschreven. Per onderwerp maximaal 2 alinea’s is behapbaar. Pas op met standaard ChatGPT teksten, daar kijken mensen doorheen en vinden ze niet leuk om te lezen.
Je schrijft geen nieuwsbrief aan veel mensen. Je stuurt een mail naar iemand met een naam, een leven, een inbox vol troep. Zorg dat jij opvalt, schrijf persoonlijk.
Buttons met ‘Afspraak maken’ of ‘Info aanvragen’ gaat echt niemand op klikken. Maak Buttons uitnodigend om op te klikken, zowel qua kleurstelling als qua tekst: ‘Treat yourself’ is al een veel leukere binnenkomer.
De onderwerpregel bepaalt of je nieuwsbrief gelezen wordt. Deze moet dus heel uitnodigend zijn en opvallen in de jungle van nieuwsbrieven die mensen dagelijks krijgen. ‘Nieuwbrief mei’ gaat niemand openen, wees creatief. Leef je in: wat zou je zelf openen?
Test je verzendtijd. Voor sommige doelgroepen werkt ’s avonds beter. Mailchimp geeft zelf suggesties op basis van eerdere data. Gebruik die.
Verwijder ongeldige adressen, mensen die nooit openen, of hard bouncen. Je open rate wordt er blij van, en jij ook.
Van templates tot complete campagnes, inclusief content die wél leidt tot klikken. Copywritecat neemt het uit handen. Stuur een bericht als je hulp nodig hebt!
Share this Blog